Cum arata o zi din viata unei stewardese. Totul despre zbor si pregatirea lui
[image name=line]
Desi jobul de stewardesa este subapreciat, si multa lume priveste aceasta meserie fara prea mult respect, doar atunci cand se intampla accidente, oamenii isi dau seama cata pregatire este necesara pentru a fi insotitor de zbor.
Cristina (domnisoara din mijloc) a lucrat un an pentru compania Wizz Air si 2 ani la Emirates, acumuland peste 3.000 de ore ca insotitor de zbor. Am fost curios sa aflu care este “programul” unei stewardese, din momentul in care iese pe usa locuintei sale si pana la finalizarea in bune conditii a unui zbor.
Citeste si: Ponturi pentru a lua interviul de angajare ca insotitor de zbor.
Pregatirea zborului
Pregatirea unui stewardese pentru zbor incepe cu 12 ore inainte de ora propriu zisa la care trebuie sa se prezinte la aeroport. Atunci cand, indiferent daca e Craciunul, Anul Nou, ziua de nastere sau alt eveniment important, trebuie sa nu se mai atinga de alcool. Asta pentru ca in aviatie, una dintre cele mai stricte reguli se refera la consumul de alcool. Zilnic se fac testari cu aparatul etilotest.
Ca sa fii „papusica” pe timpul zborului, trebuie ca inainte sa pleci de acasa sa te pregatesti temeinic. Uniforma calcata la dunga, ciorapi, pantofi facuti cu crema, oja pe unghii (neaparat), machiaj discret care sa includa neaparat ruj (culoarea pe care o impune compania, poate fi roz – Wizz Air, rosu – TAROM si Emirates) si parul strans. Regula este clara: din motive de siguranta, parul trebuie sa fie mereu strans: coada, coc,impletit, etc.
Geanta unei stewardese ascunde multe secrete. Actele necesare, verificate inainte de orice zbor de seful de cabina (pasaport valabil, vize, daca sunt necesare pentru destinatia respectiva, licente de zbor pentru tipul avionului pe care urmeza sa operezi, licenta medicala). Pe langa toate acestea, esti obligata sa mai ai in geanta o camasa de schimb (in cazul in care se intampla sa versi ceva pe tine), o pereche de ciorapi extra (se intampla sa nu reziste la un zbor de 8 ore dus-intors), pijamale de echipaj (daca este cazul unui zbor lung, in care ai voie sa te odihnesti la bord).
Cu 100 de minute inainte de ETD (Estimated time of Departure – ora decolarii), trebuie sa te prezinti la birou. Acolo, unde daca ai intarziat si 30 de secunde peste ora stabilita, esti off-loadat (nu mai zbori in ziua respectiva), faci check-in-ul online si te asezi la masa de briefing. Astepti cuminte ceilalti colegi din echipaj si, dupa ce va sunt verificate actele despre care vorbeam mai sus, incepe briefing-ul. Este posibil sa nu iti cunosti toti colegii, asa ca primul lucru pe care il faci este sa te prezinti. Seniorul (seful echipajului) stabileste pozitiile din avion pe care vei lucra in ziua respectiva ( adica usa si zona din avion pentru care esti responsabil) apoi incep intrebarile.
Safe talk-ul (discutia despre siguranta) este o discutie intre insotitorii de zbor, pentru a-si reimprospata informatiile legate de tipul de avion pe care zboara in ziua respectiva. Se pun 3 intrebari de persoana, despre echipamentele din avion, proceduri de urgenta, prim-ajutor. Regulile sunt stricte. Daca gresesti raspunsul, ti se mai pune o intrebare. Daca nici acum nu dai raspunsul corect, esti off-loadat si un/o colega este chemat din stand-by (asteptare) sa te inlocuiasca.
Daca ai trecut cu bine peste safe talk, urmeaza informatiile oferite de piloti: numarul de identificare a avionului, durata zborului, numar de pasageri, cazuri speciale la bord (copii, pasageri in scaun cu rotile, etc). Dupa asta, tot echipajul pleaca spre avion. Ca orice pasager, si acestia sunt verificati, inclusiv la bagaje. Doar ca asta se face pe o poarta speciala, destinata strict angajatilor aeroportului.
Foto : Wikimedia Commons
Ce se intampla in avion
Ajunsi in aeronava, fiecare isi ia pozitia alocata mai devreme in briefing si se incepe safety and security search-ul avionului. La un Boeing 737/Airbus 320 (cele mai intalnite avioane pe rutele europene), dureaza in jur de 6-7 minute. La un Boeing 777/Airbus 380 dureaza maxim 12 minute. In acest timp, fiecare steward verifica sa nu fie obiecte straine in avion si echipamentele de urgenta sa fie sigilate si conform standardelor.
Fiecare insotitor de zbor comunica apoi ca totul este in regula si imbarcarea poate incepe. Agentul de sol este anuntat si se da drumul pasagerilor catre avion.
Vin pasagerii…
La intampinare sta de obicei seful de cabina, alaturi de insotitorul de zbor care lucreaza in zona din fata. Acestia verifica fiecare card de imbarcare, fiindca s-au strecurat nenumarate greseli de-a lungul timpului, si pasageri cu destinatia Madrid au ajuns intr-un avion de Moscova, care pleca la aceeasi ora.
La mijlocul avionului, langa iesirile de urgenta sta un alt insotitor de zbor, care pe langa primirea calduroasa pe care o face pasagerilor, are responsabilitatea de a se asigura ca pe acele scaune iau loc pasageri dispusi sa ofere ajutor (ABP-Able Body Passenger) in cazul unei urgente si nu iau loc copii, gravide, persoane foarte in varsta, incapabili sa deschida o usa a unui avion in caz de nevoie. Trebuie sa le faca si un scurt briefing legat de cum se deschide usa, cand, si la ce comenzi.
Zona din spate a avionului are intotdeauna cel putin un insotitor de zbor, pregatit sa ofere asistenta in caz de nevoie. In timpul imbarcarii, toti insotitorii de zbor trebuie sa observe ca pasagerii sa nu se afle intr-o stare avansata de ebrietate (pentru ca pot cauza probleme majore pe timpul zborului), probleme medicale, etc.
De ce nu mai pleaca avionul odata?
Toata lumea pare sa fie la bord. Si totusi, de ce intarzie avionul? Agentul de sol este responsabil cu hartiile pentru decolare. Pe langa informatiile tehnice pe care le aduce pilotilor, aduce si lista cu numele pasagerilor, numarul final, pe care o inmaneaza sefului de cabina. Daca un pasager a intarziat, agentul de sol nu poate termina de completat tonajul avionului, numarul pasagerilor, etc, si se intarzie. Dupa ce se primesc hartiile, se inchide usa avionului si suntem gata de plecare.
Demonstratia video sau manuala a ceea ce trebuie sa stii in caz de urgenta se face cand deja avionul ruleaza pe pista si mai sunt doar cateva minute pana la decolare.
Avionul a decolat. Se serveste masa!
Dupa ce semnul de „folositi centura de siguranta” se stinge si pana cand „fetele” ies in cabina cu oferta de mancare/bautura, dureaza in jur de 20-25 de minute, timp in care, se pare ca pasagerii nu mai au rabdare.
Subit li se face foame, sete, etc. Dureaza cel putin 10 minute pana cand cart-ul (acel carucior) este pregatit corespunzator iesirii in cabina. Acesta este incarcat cu sucuri, cafele, mancare de toate felurile, si trebuie sa arate cat mai atractiv pentru pasageri. La unele companii, nu se folosesc cuptoare pentru incalzit mancarea. Insa la majoritatea, da.
Mancarea este urcata in avion gatita, dar congelata. Asa ca dureaza in jur de 15-20 de minute pana cand este dezghetata si buna de consum. Se pregatesc carturi cu mancare si bautura atat in fata cat si in spatele avionului. Insotitorii de bord incep distributia/vanzarea pranzului de la primul rand, si de la mijlocul avionului, mergand spre spate.
Asa ca, daca aveti ghinionul sa fiti asezat in ultimele randuri ale aeronavei, aveti de asteptat ceva timp pana cand bautura/mancarea ajunge si la voi. Dupa ce s-a terminat de servit masa, urmeaza cartul de gunoi. Doua dintre stewardese trec sa stranga resturile si sa va scape de orice ambalaje nedorite. Celelalte doua ,pregatesc cartul de duty-free. Incarca un nou cart, cu parfumuri, jucarii, creme, toate la preturi promotionale. De mentionat, ca in cazul companiilor care vand mancarea/bautura/duty-free-ul, domnisoarele au comision din vanzari, asa ca sa nu va mire insistenta cu care incearca sa va convinga ca acele produse sunt cele mai bune din lume.
In principiu, in cazul unui avion mic, serviciul de catering si duty-free dureaza cam 60-70 de minute. In cazul unui avion mare, service-ul dureaza in jur de 90-120 de minute. Asta, bineinteles, in cazul in care nu apare vreun pasager care lesina, se simte, rau, etc, moment in care totul se da peste cap si se intrerupe service-ul, cineva trebuie sa aiba grija de el, etc.
In avion se lasa linistea
Dupa ce se incheie service-ul de catering, insotitoarele de zbor pot rasufla usurate. In principiu, partea obositoare a zborului a luat sfarsit. Se retrag in spate unde socializeaza (intre ele si cu pasagerii), mananca si fac orice sa nu iasa din nou in cabina, sa fie la dispozitia vreunui pasager. Intre noi fie vorba, insotitorii de zbor sunt niste oameni foarte sociabili, insa pe unele zboruri simt nevoia sa ramana in spate, sa nu discute la nesfarsit aceleasi subiecte cu pasagerii: dar tu de cand zbori, care e destinatia favorita, ai avut ceva urgente la bord, etc. Uneori devine obositor sa raspunzi la aceleasi intrebari, iar si iar :-).
Debarcarea pasagerilor si pregatirea pentru retur
Daca zborul este turn-around (adica dus-intors, fara ca echipajul sa ramana la destinatie sa se odihneasca), pasagerii coboara si, in aproximativ 30-45 de minute, se face imbarcarea noilor pasageri si avionul pleaca inapoi.
Dupa ce toti pasagerii au coborat, se verifica din nou avionul pentru obiecte uitate, se curata si se reia security check-ul, pentru gasirea oricarui obiect lasat la bord intentionat. Aceasta noua verificare dureaza tot in jur de 6 minute. Apoi pasagerii sunt invitati la bord si se zboara catre casa. Daca este un zbor cu layover (ramanere la destinatie), echipajul verifica doar sa nu fie obicte uitate la bord si debarca, impreuna, indreptandu-se catre hotel. Noul echipaj care vine la bord are datoria sa verifice toate procedurile si echipamentele.
In cazul in care in timpul zborului a avut loc vreun eveniment deosebit (probleme medicale, certuri la bord, pasageri neascultatori, urgente), dupa aterizare are loc debriefing-ul. Atunci cand tot echipajul ia loc din nou la masa de sedinta, in aeroport (sau la birou), si discuta problemele aparute la bord. Nu doar pentru ca este normal sa se lamureasca orice situatie aparuta, insa dupa orice zbor trebuie completate milioane de rapoarte si hartii.
Duty-ul maxim (timpul scurs intre check-in si check-out, intrarea/iesirea din tura) al unui insotitor de zbor trebuie sa fie, conform legii europene, de cel mult 12-13 ore. Insa, in cazul zborurilor transatlantice, sau a intarzierilor cauzate de vreme, probleme tehnice, etc, acesta se poate prelungi si pana la 16 ore. Oricum, duty-ul unui insotitor de zbor nu se termina decat la 20 de minute dupa ETA ( Estimated time of Arrival) – momentul in care avionul a aterizat si a deschis usile si tot echipajul s-a intors la birou.
NOTA: Preluarea informațiilor din acest interviu se poate face doar cu menționarea sursei – www.mihaijurca.ro
* Daca ti-a placut, te astept cu un like pe facebook.com/Mihajurca.ro. Multumesc!
17 Comments
-
-
Geta
Este foarte bine explicat totul,draga Theo si cuprinde toate explicatiile (chiar si pe intelesul celor care nu au facut sau fac aceasta meserie)
Mai multe amanunte,cele despre care spui tu,desi adevarate…ar fi neimportante
Sigur,asa suntem noi,romanii….gasim tot timpul ceva de adaugat,de comentat,de corectat….
Felicitari pt articol
Mi-a placut f mult si mi-a trezit amintiri dragi
-
-
George Adrian
Foarte interesant articolul, dezvaluie latura responsabila a unui job stereotipizat.
-
cornel
Foarte bine alcatuit articolul. Lucruri interesante pe care cei mai multi nu le stim. Din intamplare am avut placerea sa lucrez cu Cristina – o fata de nota 10 – frumoasa, desteapta si nu-stiu-daca-devreme-acasa 😀
-
nusi danciu
Mi-a placut articolul si m-a emotionat. Fiica mea e stewardesa si stiu de la ea destul de multe in ceea ce priveste job-ul acesta. Multa oboseala,foarte multa responsabilitate,rabdare,calm,intelegere si multa,multa munca.Posteaza poze pe facebook din diferite colturi ale lumii,locuri frumoase,capitale ale lumii,locuri in care nu visa vreoadata sa puna piciorul. Zambitoare si multumita.E chiar invidiata uneori. Dar putini stiu ce se-asterne de fapt in spatele acelor poze… Asta e!Avantaje si dezavantaje,ca peste tot… Si-a dorit foarte mult sa devina insotitoare de bord si a devenit! Eu sunt foarte mandra de ea! Felicit autorul articolului si toate stewardesele din lume!!
-
Aurelia Mirica
Felicitari,Domnule Mihai Jurca,minunat articol.
Am avut bucuria sa fac si eu acest job timp de 32 de ani(1967-1990).
Este motivul pentru care acest articol m-a emotionat si mi-a trezit nostalgii.
Acum,simt inca nevoia de a fi activa chiar si dupa atatia ani de la pensionare,pentruca aceasta meserie te tine in priza si e greu sa-ti schimbi felul de a fi.
Va felicit inca odata si va doresc mult succes! -
Geta Popescu
M-a emotionat articolul pentru a am retrait cu bucurie si nostalgie multe,foarte multe dintre amintirile personale, din anii in care am zburat,colega fiind cu Aurelia Mirica;
Nu este o meserie,este o mare pasiune pentru zbor,este placerea de a comunica cu oameni foarte diferiti,de a le fi aproape acele ore din viata lor cit dureaza calatoria,este emotia sufleteasca (ascunsa) pe care o traiesti la fiecare zbor,emotia placuta pe care o simti cind te desprinzi de sol la decolare sau cind atingi din nou solul la aterizare;
Am retrait aceste stari datorita Cristinei,careia ii doresc o viata lunga si frumoasa in aviatie si domnului Mihai Jurca,cel care atit de frumos a prezentat ZBORUL; Multumesc mult amindurora !!!!!! -
gabi
am 14 anu si dupa liceu doresc sa devin insotitor de bord . Daca nu i-au examenele din prima trb sa platesc din nou sa sa astept 2 luni ?
-
Maria
Buna Mihai ! In legatura cu acest job , stii cumva la ce varsta poate iesi o stewardesa la pensie ? Multumesc !
-
Andreea
Ce studii trebuie să am pentru a deveni însoțitor de bord?
-
Theo
Sunt inca muuuulte de precizat in acest articol, iar pe ceas si probat iesi din avion si te indrepti spre casa la vreo 1:30 ore de la ETA 30-45 min debarcare, 6-7 min verificare si inca vreo 30 min uneori mai mult strangera obiectelor din cabina ( paturi casti etc)(trebuie stranse Toate si verificat de 2-3 ori) plus ” sealing all the bags etc” si ar mai fi multe