figuri-air-samoa

Discriminare sau calcul rational? Dolofanii platesc mai mult decat slabii cand merg cu avionul

[image name=line]

Deunazi, mi-a trecut prin fata ochilor urmatoarea informatie: compania aeriana Air Samoa a introdus sistemul de taxare la greutate. Cu alte cuvinte, pasagerii platesc pentru cat cantaresc in momentul imbarcarii. Esti mai dolofan, platesti mai mult, te zboara vantul, scoti mai putini bani din portofel.

Ideea , pare-se ca i-a venit boss-ului Samoa Air inca de pe vremea cand acesta zbura, ca pilot, pentru alte companii aeriene. Atunci, le-ar fi spus superiorilor sai ca ar fi bine ca pasagerii sa plateasca in functie de greutatea lor si nu de locul ocupat in avion, pentru ca avioanele transporta o anumita incarcatura si nu un numar de indivizi. Spre binele calatorilor, sau nu, sefii lui nu au imbratisat ideea pe motiv ca este un subiect sensibil si le-ar fi sarit lumea in cap.

Dar iata ca domnul cu pricina a ajuns sef de companie si, incurajat si de faptul ca avioanele care opereaza pentru Air Samoa sunt de mici dimensiuni (pana la 10 locuri), a introdus sistemul “revolutionar” care, spune el, va fi preluat in viitor si de alte companii. Fiecare kilogram purtat in vant de avioanele acestei companii va fi taxat cu plus-minus un dolar american (0,93-1,06 USD).

Motivul? Unul pur comercial! Iata ce spune Organizatia Mondiala a Sanatatii : “According to a WHO 2011 survey, 57 percent of the Samoan population (48.4 per cent male and 67.4 per cent females) is obese. […] Obesity is a worrying issue in the Pacific islands where islanders have replaced much of their traditional healthy diets with imported, processed food.” (57% din populatia statului Samoa este obeza. Ingrijorator este faptul ca in Insulele din Pacific, localnicii au inlocuit mancarea lor sanatoasa cu hrana procesata din import)

Povestea suna si nu suna bine. Am intrat pe site-ul Air Samoa si am facut cateva simulari.

Am ales un zbor intre aeroporturile Faleolo (Samoa) si Pago Pago (Samoa Americana). Taxa pentru fiecare kilogram este fixa : 2,12 Tala. Rata de conversie este 1 Euro=2,97 Tala. Distanta intre cele doua aeroporturi este de 200-250 de kilometri, iar durata zborului este de aproximativ 40 de minute.

Un om care aduce la bord 100 de kilograme (corpul sau plus bagaje, sau numai greutatea propriului trup) plateste 212 Tala (moneda samoana), aproximativ 71 de euro.  Eu, la cele 91 de kilograme ale mele as plati vreo 65 de euro. Mai bine fata de cel care are suta, dar net in dezavantaj fata de o domnisoara care cantareste 50 de kilograme. Ei ii ajung 35-36 de euro sa ajunga din punctul A in punctul B.

In mare, cam acesta e sistemul si trag si eu niste concluzii.

  • la Air Samoa nu conteaza daca ai grija de corpul tau si faci zilnic miscare; un om tras prin inel, de 1,90 metri, oricum va plati mai mult fata de un individ de 1,60 metri , frate cu fast-foodul;
  • platindu-se la kilogram, nu mai conteaza cu cat timp inainte iti cumperi biletul; un zbor pe 1 mai 2013 costa la fel cu unul efectuat pe 1 mai 2014 – bila alba;
  • conteaza mult zestrea genetica; cei mai slabi oameni din lume traiesc in Nepal, Sri Lanka si Bangladesh (greutate medie – 50 kilograme), iar cei mai dolofani in Micronezia si Tonga (87 kilograme) – adica in zona in care isi desfasoara activitatea cei de la Air Samoa;
  • un avion plin cu copii va genera incasari mai mici;
  • femeile vor plati, in general, mai putin fata de un barbat prin natura constitutiei;
  • sintagma “grasa si frumoasa” ar trebui inlocuita in Samoa cu ceva de genul “grasa si suprataxata”.


Greutatea medie a unui cetatean roman este de 66,4 kilograme. Suntem, in medie, un popor normal. Am spus in medie, pentru ca aici e ca in povestea aceea cu gainile : unul a mancat doua gaini, altul niciuna, deci, in medie, fiecare a mancat cate una!

* NOTA : Informatiile sunt valabile la data publicarii articolului. Daca ti se pare util acest articol, ma poti “sponsoriza” cu un like pe pagina de Facebook (Mihaijurca.ro). Multam fain! 

Travel Designer & TV Presenter. Ponturi de calatorie pentru oameni ca tine.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *