Ce te faci cand esti nemultumit de vacanta cumparata. Uite ce drepturi iti da legea!
Ce fain e sentimentul acela ca in sfarsit o sa pleci in vacanta. Ca ti-ai aranjat cu concediul la job, ca ai gasit in sfarsit o oferta buna la zborul pe care il urmareai de 2 luni si jumatate, ca in sfarsit o sa ajungi in destinatia mult visata. Si te pui pe rezervat. Si dai next si bifa peste bifa, pana cumperi ceea ce ti-ai dorit. Iar in cele mai multe cazuri, nu mai citesti termenii si conditiile … ca sunt la fel de fiecare data, iar daca nu esti de acord cu ei, oricum nu poti trece la pasul urmator pentru a finaliza comanda. Iar cand ne arde buza mai rau in legatura cu ceva ce nu ne convine legat de achizitia facuta, se aude o voce de o amabilitate indoielnica la capatul celalalt al firului, care ne spune ca am fost de acord cu anumite aspecte in momentul in care am facut rezervarea.
Un studiu recent realizat de Kantar Public pentru Comisia Europeana arata ca publicitatea inselatoare, clauzele contractuale abuzive si pachetele turistice neconforme sunt printre cele mai putin cunoscute practici neloiale care incalca drepturile consumatorilor din Romania. Iar problema e ca desi 6 din 10 consumatori romani au avut probleme la cumpararea/utilizarea de bunuri si servicii in ultimul an, 17 % dintre acestia nu au luat nicio pozitie.
Admit, de ce sa fac pe viteazul, am patit-o si eu de multe ori, la cat de mult calatoresc. Si recunosc ca de multe ori am preferat sa dreg busuiocul altfel, numai ca sa nu ma mai enervez si sa mai pierd timp. Si uite asa, cu d-astia ca mine, ca tine, funizorul respectiv de servicii turistice a vazut ca merge si asa, si a continuat sa faca treaba de mantuiala in unele cazuri.
Ce drepturi ai in calitate de consumator european la achizitia pachetelor de servicii turistice
Inainte de toate, trebuie sa fac o precizare. Toate drepturile despre care vei citi in acest articol sunt valabile atat pentru pachetele turistice cumparate online, cat si pentru cele achizitionate in mod traditional, de la agentie.
Trebuie sa ne intre clar in cap faptul ca avem drepturi bine definite inainte de a face rezervarea, pe durata rezervarii si ulterior pana la finalul vacantei. Totul trebuie sa mearga struna. Exista inclusiv un drept la protectie in cazul in care organizatorul da faliment, ca si asa au fost atatea cazuri cu turisti care s-au trezit abandonati de agentii falimentare, pe te miri unde, fara pic de asistenta, apa, mancare, cazare, etc.
Totusi, normele nu se aplica serviciilor de calatorie de sine-statatoare. Un bun exemplu sunt biletele de avion si cazarea, rezervate individual. Daca tu ti-ai luat separat bilet de avion de la compania X, si cazare la hotelul Y, in cazul in care nu ajungi la destinatie, nu ai dreptul sa ii sari in cap hotelierului ca de ce nu iti ramburseaza banii pe noptile de cazare, pentru ca tu nu ai putut ajunge la destinatie in timp util.
Directiva UE privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate. (click pe link pentru mai multe detalii)
Sa o luam cu inceputul. Eu, Jurca, cetatean si european si fericitul cumparator al unei vacante de o saptamana in Palma de Mallorca, am dreptul sa fiu informat clar si corect. Trebuie sa aflu detalii legate de itinerariu, de durata sederii, trebuie sa stiu daca am sau nu asigurate transferurile, daca am excursii sau vizite incluse in pachetul achizitionat.
Apoi, trebuie sa imi spui pretul total al pachetului achizitionat, toate taxele si comisioanele aditionale, dar si metodele de plata. Nu de alta, dar poate stau mai rau cu vederea si nu vad toate asteriscurile si notele de subsol, care imi mentioneaza cu litere de o schioapa ca vacanta de fapt nu e 1200 de euro, ci 1900, dupa aplicarea taxelor.
Exista cazuri in care din diverse motive, nu mai vreau sau nu mai pot sa plec in vacanta. Am dreptul sa stiu cum pot renunta la pachetul turistic respectiv, evident cu plata unei taxe de reziliere corespunzatoare. Si e foarte important sa ne informam inca dinainte de a face rezervarea, de la comerciant, cu privire la modul in care vor fi tratate eventuale plangeri si vor fi rezolvate eventuale litigii. Ca stii cum e, dupa ce se intampla, ne enervam si nu mai suntem lucizi. Asa mai bine stii din timp ce trebuie sa faci in caz ca intampini diverse probleme.
Solutionarea online a litigiilor cu comerciantii de pachete turistice. (click pe link pentru mai multe detalii)
Ce se intampla daca nu mai poti calatori
In cazul in care nu mai putem pleca in vacanta mult dorita, exista doua optiuni. Unu. Daca avem pe cine sa trimitem in locul nostru in vacanta, o putem face, platind o taxa rezonabila de transferare a pachetului catre o alta persoana. Ce inseamna taxa rezonabila? O suma care nu trebuie sa fie mai mare decat costul real pe care il suporta organizatorul pentru a face acest trasfer.
Doi, cazul in care nu avem pe cine sa trimitem in locul nostru in vacanta. In acest caz, se poate rezilia contractul, urmand a primi suma platita minus o taxa rezonabila de anulare. Iar aceasta taxa depinde de momentul in care faci anularea. Una e sa renunti la concediu cu 4 luni inainte si alta e sa renunti cu o zi inainte.
Ce se intampla in cazul majorarilor de pret
Legile europene in domeniu spun ca organizatorul poate majora pretul unui pachet turistic in cazul in care se modifica anumite costuri. Nu stiu, sa zicem ca pretul petrolului explodeaza peste noapte, se scumpeste kerosenul pentru avioane, si va trebui marit pretul pachetului turistic, dupa ce noi l-am cumparat deja.
Ce trebuie sa stii aici? Majorarea pretului nu se poate face cu mai putin de 20 de zile inainte de inceperea vacantei. Iar daca aceasta majorare depaseste 8% din pretul total al pachetului, putem rezilia contractul fara a plati vreo taxa de reziliere. Recunosc, nu stiam nici eu acest aspect.
Anularea pachetelor turistice
Daca anularea vine din partea vanzatorului, inainte de inceputul serviciilor din pachet, atunci avem dreptul la rambursare si chiar la despagubiri, daca este cazul.
Daca apar cauze exceptionale – dezastre naturale, razboaie, epidemii, etc. – atunci organizatorul poate anula pachetul turistic, iar noi vom primi toti banii inapoi. Intr-o situatie similara, si noi putem cere anularea gratuita a pachetului turistic, fara a putea solicita despagubiri.
De asemenea, este bine de stiut ca organizatorul are obligatia de a se asigura de bunul mers al lucrurilor. Daca un anumit serviciu nu poate fi furnizat (transport catre si de la destinatie, tip de cazare, tur ghidat), acesta trebuie sa rezolve problema fara a ne mai cere bani in plus. Iar daca serviciile de calatorie nu se ridica la standardele convenite, putem avea dreptul la despagubiri.
In mare, cam acestea sunt drepturile pe care le aveti atunci cand achizitionati un pachet de servicii turistice. Avem drepturi inclusiv in cazul in care achizitionam servicii de calatorie asociate. Exemplu de asemenea servicii – cumparam un bilet de avion de pe pagina unei companii aeriene, iar dupa confirmarea zborului primim si o oferta buna pentru un hotel, in perioada respectiva. Dar despre acestea va las sa cititi pe pagina Europa.eu (link). Sa auzim de bine!
*Blogul MihaiJurca.ro participa in campania de informare publica privind drepturile consumatorilor din Uniunea Europeana #YourEUright, initiata de Comisia Europeana.
2 Comments
-
Alex
Bună ziua,
Foarte util articolul, însă vă rog să mă ajutați cu informații suplimentare dacă puteți. Directiva Europeană, transpusa în România prin OG nr 2/2018 se aplică doara pachetele turistice. În situația mea particulară am achitat doar cazarea prin intermediul unei agenții, deci nu e pachet. Am primit e-mail că hotelul a anulat rezervarea, dar agenția nu vrea să îmi returneze banii, vor să îmi ofere un voucher. Întrebarea mea este dacă există o lege care să ma protejeze în astfel de situații. Internetul nu a reușit să mă lămurească.
Mulțumesc!
Răzvan
Foarte util articolul, mulțumesc Mihai 🙂