Semnificatia luminitelor si sunetelor din avion. Cand trebuie sa incepem sa ne facem griji
[image name=line]
Chiar daca zborul cu avionul a devenit aproape la fel de comun ca si mersul pe bicicleta, sunt inca multi cei care se panicheaza la cele mai mici turbulente, la auzirea oricarui sunet in cabina de zbor sau la aprinderea oricarei luminite in avion.
Asa ca hai sa deslusim care sunt sunetele si luminile normale, frecvente, si care nu anunta niciun pericol, si cand ar trebui sa incepem sa ne facem griji.
Foto Wikimedia Commons
Anunturile pilotului
In principiu, pilotul nu face multe anunturi de-a lungul zborului. Pot fi mesaje de bun venit (welcome), mesaje prinvind conditiile de zbor (traseu, altitudine, viteza, conditii meteo) si/sau de incepere a coborarii. In rest, comenzile scurte, din care un pasager nu intelege mare lucru, se pot numi ca fiind iesite din comun.
Sintagma „ Cabin crew to the flight deck”, in timpul zborului, anunta o situatie anormala, fie o problema tehnica, o schimbare de traseu, o informatie pe care pilotul trebuie sa o transmita insotitorilor de zbor, pentru ca acestia sa stie ce urmeaza mai departe. Acesta cheama de fapt insotitorul de zbor in cockpit, pentru a-i oferi detaliile urgente.
“Attention crew at stations!” – Cand avem de-a face cu o situatie anormala, o urgenta de orice fel, capitanul avertizeaza echipajul in acest fel. Aceasta comanda nu vine niciodata singura, fiind urmata de altele, de avertizare sau de alarma falsa.
“Brace, Brace!” – Este pozitia de siguranta pe care orice persoana trebuie sa o ia inainte de impact. Cand auzi aceasta comanda, (si iti doresc sa nu o auzi niciodata, pentru ca de-obicei urmeaza o aterizare fortata), trebuie sa iti sprijini mainile si capul pe spatarul scaunului din fata ta.
Sunete si lumini
In principiu, luminile de urgenta sunt cele care clipesc. In avioane, sunt folosite trei culori: albastru, portocaliu (amber) si rosu.
Culoarea albastra a becurilor de la iesirile de urgenta este folosita intotdeauna pentru CallBell, pentru pasageri. Aceasta nu clipeste niciodata si nu anunta nicio urgenta.
Culoarea portocalie se foloseste pentru urgentele din toalete. Cand unui pasager ii este rau sau are nevoie de ajutor in toaleta, acesta are un buton de avertizare, care transmite o culoare portocalie pe Master Call Light-ul (panoul din fotografii pe care scrie EXIT) de la iesirile de urgenta. Cand aceasta lumina clipeste insa, este o urgenta mult mai serioasa, fiind vorba de fum/foc in toaleta.
Culoarea rosie este folosita in intercomunicatiile dintre insotitorii de zbor si piloti. Orice telefon dat intre ei va aprinde o lumina rosie, steady. Atunci cand capitanul suna in cabina, apare o lumina rosie care clipeste, pentru ca acest lucru nu se intampla de obicei si atentia trebuie indreptata catre acel telefon.
Orice alt fel de comunicatie via interfon intre toti insotitorii de zbor si piloti, facuta in comun, reprezinta de obicei o situatie neobisnuita si apare lumina rosie care clipeste.
Sunetele din cabina
Sunt de genul: ding-dong. Asa suna interfoanele.
Orice implica o repetitie a sunetelor ding ding ding sau ding-dong, ding-dong, ding-dong, de mai mult de 3 ori, sau pe o durata de mai mult de 30 de secunde, reprezinta o urgenta, o situatie anormala, fum/foc in cabina. Aceste sunete sunt menite sa atraga atentia insotitorilor de zbor, si fiecare dintre ei este pregatit sa recunoasca aceste sunete si sa reactioneze in consecinta.
De obicei, luminile de avertizare sunt insotite de aceste sunete speciale, tocmai pentru ca zborul cu avionul sa fie din ce in ce mai sigur, iar insotitorii de zbor sau pilotii sa poata reactiona imediat.
* Daca ti se pare interesant, te astept cu un like pe facebook.com/Mihajurca.ro. Multumesc!
Leave a Reply