aeroport-marseille

Ce avantaje si dezavantaje ai cand calatoresti cu companiile low-cost

[image name=line]

De multe ori, ideile de articole imi vin cand mai stau de vorba cu amicii. Ma contraziceam saptamana trecuta cu cineva pe tema curselor low-cost. Interlocutorul meu spunea ca el nu zboara cu astfel de companii, din cauza faptului ca au avioane vechi si ca … nu vrea sa moara. Replica mea instantanee: “cand s-a prabusit ultimul low-cost?”. Nu mi-a raspuns. Nu mai stia nici el pesemne.

Manat in lupta de aceasta contra, am zis ca ar fi bine sa pun pe doua coloane ce e bine si ce e rau la low-cost.

 

Avantaje curse low-cost

  • Preturi mai mici decat la cursele de linie, in cele mai multe cazuri, pentru pretul efectiv al biletului (exceptand bagaje si catering la bord).
  • Desi pentru unii pare greu de crezut, multe companii low-cost au o flota tanara, tocmai pentru ca nu-si permit ca avioanele sa se strice des si sa stea la sol.
  • Multe oferte promotionale.
  • Cu low-costul poti zbura one-way mai ieftin decat la companiile de linie. Acestea din urma vand, de regula, bilete dus-intors. Iar daca vrei sa iei numai dus, poti plati chiar mai mult decat ai fi platit pentru un dus-intors.
  • Curse fara escala, si in orase unde companiile nationale nu ajung. Sau ajung cu costuri mari (ex. Malmo, Torino, Malaga).
  • In aeroporturile mici te deplasezi repede. Totusi pot fi timpi suplimentari de asteptare la controlul vamal.
  • Aeroporturile secundare sunt ideale pentru a-ti inchiria o masina si a te duce in zona de “countryside” (la tara), daca nu te calatoresti exclusiv pentru orasul respectiv.

 

Dezvantaje curse low-cost

  • Platesti pentru orice serviciu aditional pe durata zborului (mancare, bautura, scaune preferentiale).
  • Platesti pentru bagajul de cala. La unele companii si pentru bagajul de mana de dimensiuni mai mari.
  • Platesti excesul de bagaj la aeroport. Am observat ca de abia asteapta cei de la check-in si de la imbarcare sa nu-ti intre bagajul de mana in “cubul” de masurare pentru a te suprataxa.
  • Cursele low-cost zboara in general pe aeroporturi secundare, aflate la mai mare distanta de oras decat in cazul aeroporturilor principale pe care zboara companiile de linie.
  • Program limitat. Pe multe relatii, zborurile sunt doar de 2-3 ori pe saptamana, nu zilnic.
  • Zboruri sezoniere. Iarna, unele destinatii “de vara” ies din program.
  • Check-in online. Daca ai uitat sa-l faci din timp, vei plati extra pentru serviciul din aeroport.
  • Scaunele nu se rabateaza (nu se dau pe spate), tocmai pentru ca spatiile dintre scaune sunt mai mici, si in acest fel incap mai multe randuri de scaune.
  • Deoarece un avion poate face si 6 segmente intr-o zi (3 curse dus-intors), cursele sunt predispuse la intarzieri.
  • Pe timpul iernii, au prioritate la degivrare, pe aeroporturile mai mari cursele de linie, care platesc “mai bine”. Asta inseamna ca poti avea din nou intarzieri.
  • Duty-free-uri micute si putine magazine in aeroporturile secundare.

 

De calitatea factorului uman nu o sa discut. Am intalnit si cabin-crew de la companii de linie care sa nu fie foarte amabili. Deci asta tine de dispozitia fiecaruia in ziua aborului.

Prima companie low-cost a fost Southwest Airlines, in 1971, iar prima companie care a oferit bilete ieftine transatlantice a fost Loftleiðir (companie islandeza) in 1973.

 

* Daca ti se pare util, te astept cu un like pe facebook.com/Mihajurca.ro. Multumesc!

Travel Designer & TV Presenter. Ponturi de calatorie pentru oameni ca tine.

11 Comments

  • Laura

    Un punct forte la low-cost este ca ai limita de bagaj 32 de Kg, pe cand la Tarom, spre exemplu, sunt doar 23. Un dezavantaj la low-cost este ca pe unele rute au niste ore imposibile: ba te trezesti cu noaptea in cap sa pleci, la intoarcere pleci si la 00:00 noaptea. Personalul este mai amabil la un low-cost pentru ca sunt tineri, pe cand la companiile mari le uita Dumnezeu in functie pe dudui, au si 50 si ele tot acolo sunt.

    • Mihai Jurca

      Ai bagaj de 32 KG la cateva companii, printre care Blue Air si Wizz Air. In rest, in afara, limita este de obicei mai mica. Iar la cele 32 KG ajungi doar daca … platesti. 🙂

  • ioana

    …daca e vorba ca te lasi inspirat de cei din jur pt a scrie articole, imi voi permite sa vin si eu cu o propunere/sugestie: ai putea sa ne inveti, te rog cum sa procedam cand solicitam o rambursare (fie ea integrala sau doar partiala) de bilete de avion? Stiu ca difera in functie de companie, dar macar cateva sfaturi generale.

    Concret (si pe scurt):
    De 2 ori mi s-a intamplat sa cumpar bilete de avion de pe site-ul Opodo si nu mi-au raspuns niciodata la solicitarile de rambursare, desi am explicat ca am avut motiv serios (de “forta majora”) care m-a impiedicat sa iau avionul (decesul cuiva din familie pt care aveam justificativ, adica certificat de deces).

    Dar acest site si altele asemenea (adica si altele care fac pe intermediarul vanzand bilete pt zeci/sute de companii aeriene) nici macar NU au o adresa de mail la care sa li se adreseze strict cereri de rambursare.

    ***Si totusi:
    ceea ce MA NTERESEAZA IN MOD SPECIAL este sa stiu despre metode de a le solicita rambursarea cu argumente JURIDICE, altfel nu cred ca se vor lasa “impresionati”:)

    Multumesc pt rabdarea de a citi aceste randuri.

    • Mihai Jurca

      Buna, Ioana!

      Sincer sa fiu nu m-am confruntat cu problema asta pana acum. Din pacate e greu sa ceri o rambursare a sumei platite pentru cateva nopti de cazare deoarece in momentul in care faci rezervarea, te declari de acord cu niste termeni si conditii.
      http://www.opodo.com/terms_conditions/
      Cat despre documente justificative, iti dai seama ca daca ar lua la verificat toate hartiile pe care le primesc din diverse tari ale lumii, ar fi pacaliti foarte des. Imagineaza-ti cum ar arata un document venit din Coreea de Sud sau din Uganda. Cum le verifici?
      Poti incerca un telefon la ANPC, desi nu stiu daca intra in aria lor de actiune, pe motiv ca site-urile acestea nu sunt inregistrate in RO.
      Pe viitor, incearca sa faci rezervari cu politica de anulare avantajoasa. 🙂

      • ioana

        Buna ziua, Mihai

        Iti multumesc frumos pt ca ti-ai gasit timp sa-mi raspunzi, apreciez.

        Stiu ca e adevarat ce spui tu, dar mai stiu si ca acel site propune diverse tipuri de asigurari – de bifat (daca vrem..) la momentul cumpararii biletelor pe internet, iar eu am bifat “asigurare anulare”.

        Prevazatoare cum sunt, eu oricum imi iau mereu optiunea de asigurare (asigurare anulare si/sau medicala) si acum venise momentul sa ma folosesc PT PRIMA OARA de asigurarea pe care le-am platit-o separat de biletele de avion.

        Cu alte cuvinte: pt CE le-am platit asigurarea daca oricum nu ma voi putea bucura de efectele ei, ci sunt obligata sa raman supusa termenilor contractului general, cel pe care l-ai citat si tu mai sus?!

        Ca site-ul nu e inregistrat in Romania, asta nu e problema, eu oricum nu mai locuiesc in Ro. de 8 ani, ci intr-una din tarile in care e inregistrat Opodo. Si cu privire la intrebarea ta: ma gandesc ca cei care trimit justificari medicale din Coreea de Sud sau Ungada, vor avea bunul simt sa le treaca pe la un traducator autorizat inainte de a le trimite la Opodo in vederea obtinerii rambursarii 😀 Pt verificari de veridicitate, Opodo are proceduri prestabilitate. O justificare medicala spre exemplu este inregistrata in registrele spitalului, altfel e clar ca e falsa si prin urmare nu va fi luata in seama. Dar in fine, sa ma scuzi, te rog pt detaliile in care intru:))))

        Sunt doar dezamagita pt ca imi dau seama ca atat timp cat platesti, esti bun de plata. Dar cand ceri si rezultatele serviciului pt care ai platit, atunci dai de urechi surde.

        Si o spun fix eu care rar am cerut sa am parte de TOT ceea ce mi s-a promis la momentul platii. Iau avionul de vreo 10 ani si in 10 ani am mai avut parte de mici nedreptati (inevitabil) pe care le-am trecut cu vederea, nu am cerut niciodata ceea ce mi s-ar cuvenit….fie. Asta e insa prima oara in 10 ani cand VREAU rambursare de bilete de avion:))) Si se pare ca nu o voi vedea:)))

        Nu-mi mai raspunde daca nu ai timp….oricum nu ti-am mai adresat nici o intrebare:)

        Multumesc pt tot. Mult succes in tot ceea ce faci !

  • Cirpian

    Eu am zburat decat cu Blue Air ca companie low-cost. Am fost foarte multumit de servicii. Am zburat dus-intors de la Bruxelles Zaventem (Aeroportul principal al capitalei Belgiei) cu doua avioane vechi de 25 de ani, care s-au miscat impecabil (nici macar o scartaiala). Am avut noroc la intoarcerea din Belgia ptr ca aveam greutatea de 9 kg (in 2012 limita la bagajul de mana era de 7 kg), nu ne-a controlat nimeni la bagaje. Anul acesta intentionez sa zbor tot la Bruxelles cu Blue Air, asta daca nu Tarom mai introduce oferta de 100 de euro dus-intors pe anumite rute cum a avut la inceputul anului. Deci per total eu sunt pro companii low-cost.

  • Valeriu Ghimpu

    Buna ziua !
    Ieri am citit ca Ryanair – compania de zbor low-cost irlandeza va depasi Lufthansa.
    Pornind de la ceea ce am citit, dorind sa vad avantajele si dezavantajele companiilor low-cost pentru a ma putea orienta pentru viitor si a gasi metode intr-adevar ieftine de calatorie (fara capcane – fara costuri ascunse) am facut o simulare de rezervare.
    Am cautat niste preturi promotionale sa ma informez sa ma pot orienta pentru viitor
    De exemplu la Ryanair Bucuresti – Roma (22 Iulie 2017) pret bilet (dus) = de la 14.99 Euro, iar returul (sa zicem 26 August) la 23.98 Euro
    Pret total zbor = 39 Euro. Daca adaug si optiunea Leisure Plus inclusa in zbor (adica bagaj de cala + rezervare loc (de 61 / 76 Euro-daca o aplici pentru dus-intors) obtii 123,90 Euro ~ 124 Euro zborul (de pe website-ul lor). Dar NU stiu daca acest zbor include si taxe de aeroport, de check-in sau acestea le voi plati separat. Dar include si taxa de asigurare sau nu ? Am intrebat la ei (prin chat, deoarece numerele de telefon publicate pe website sunt cu tarife speciale), nu am reusit sa obtin nimic clar mi-au dat niste link-uri cu termene si conditii, m-au aburit si nimic. Pe vola.ro acelasi zbor cu Ryanair este la 144 Euro (include 15 Euro taxa de serviciu a companiei vola.ro). Pe Tarom (companie de linie) – acelasi zbor este la 125.06 Euro.
    Tot de companiile low-cost am auzit ca, daca se intampla ceva (defectiuni tehnice, sau alte probleme – greve, etc.) companiile low-cost ne lasa sa asteptam in aeroport, nu ne spun nimic, nu ne reruteaza pe alte companii ne lasa cu ochii in soare sau trebuie sa asteptam urmatorul zbor, pe cand companiile de linie ne reruteaza pe alte zboruri daca intervin probleme de ordin tehnic / organizatoric (cazeaza turistii la hotel in caz ca nu gasesc variante potrivite pentru fiecare dintre ei, pe banii companiilor – de linie). Cat o fi de adevarat ? Puteti sa publicati pe larg un nou articol care sa includa si aceste aspecte pentru clarificarea lor ? sau imi puteti scrie pe email.
    Asta pentru a sti sa ma pot orienta daca companiile de linie sunt mult mai avantajoase decat cele low-cost (daca imi rezerv din vreme bilet, sau prind promotii). Va multumesc ! Cu stima, Valeriu Ghimpu

    • Valeriu Ghimpu

      Si in plus, ati mai platit taxa de aeroport , de check-in fata de pretul zborului ?

  • Zambila Liviu

    Buna ziua. Sunt foarte suparat si mahnit pe Opodo. Am luat 3 bilete dus-intors spre Lisabona ,de sarbatori,la pretul de 490e. La plecare totul a fost ok ,in schimb la venire nu mi-au facut rezervarea biletelor si nu au avut nici bunul simt ca sa imi raspunda la mail-uri si sa imi spuna ca pur si simplu au uitat sa imi rezerve biletele. Am mers la aeroport in ideea ca rezolv acolo ceva iar cu doua ore inainte de decolarea avionului meu, s-au gandit sa imi trimita un mail sec in care isi cereau scuze pt ca au uitat de biletele mele si ma asigurau ca o sa imi restituie jumatete din bani ,mai putin vreo 25 de euro ,fiind nu stiu ce taxe de ale lor. Fiind urgenta plecarea mea,am fost nevoit sa imi iau bilete din aeroport,pretul lor fiind 970 euro. Prin cele scrise am vrut sa luati si voi aminte inainte de a mai cumpara bilete prin faimoasa agentie Opodo

  • Andrei

    Toata lumea critica companiile low-cost ca nu au anumite facilitati si reguli stricte dar voi va ganditi ca ei ofera un bilet gen Cluj-Napoca-Londra la 15 euro cand o companie de linie i-ti cere 300 euro? Tu platesti acei 300 de euro dar ii consumi? Tie in acei 300 de euro ti se asigura ora fixa de decolare ca nu o sa-ti fie intarziat zborul putina bautura si mancare la bord o poarta usor accesibila pt imbarcare unele standarde mai largi la bagaje plus tinand cont ca compania este prioritara si cea low-cost va fi putin neglijata in fata ta cel mai bun lucru din acea companie de line care iti cere un pret de 20 de ori mai mare este ca iti asigura cazare in caz de anulare a zborului ceea ce se intampla foarte rar daca faci un calcul amanuntit o sa vezi ca daca zbori cu KLM sau WizzAir tot acolo esti doar ca la WizzAir este posibila intazierea zborului ceea ce este destul de frecvent insa fii sigur ca platesti 200 de euro in plus degeaba

  • Carmen

    Am cumpărat de pe Opodo 3 bilete de avion luna trecuta. Ieri m-a anunță banca prin SMS ca au fost retrași din cont 55 euro de către Opodo prime Barcelona.. Am făcut plângere la politie deoarece nu aveau acordul meu pt retragere. Este o frauda bancara. Aveți grija!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *