De ce zborul dus are o durata diferita fata de zborul de intoarcere
Zbor Bucuresti – Paris. Adica de la est la vest. La dus faci 2 ore si 45 de minute, in timp ce returul dureaza 2 ore si 25 de minute. Alt exemplu, Bucuresti – Lisabona. La dus faci 4:15, in timp ce returul dureaza pana in 3 ore si 40 de minute. Cam 45 de minute este diferenta si intre dusul si intorsul de la Sydney la Auckland (Noua Zeelanda). 2:35 fata de 3:10.
Si te uiti pe harta ca sa vezi pe unde au zburat avioanele. Desi rutele sunt (aproximativ) acelasi, ceva parca nu cadreaza. Diferentele de timp sunt destul de mari, in conditiile in care semafoarele sunt “sincronizate” pe cer si nu mi s-a intamplat sa pierd timp la ele.
Si cum ne pregateam de plecare alaltaieri din Doha, si ascultam anuntul de “welcome on board”, la auzul vestii ca facem aproape 5 ore, mi se aprind beculetele. Pai la dus am facut 4 si acum cu un ceas in plus? Nu e corect! Pfff…
Prima poza este “dusul” QTR 222 (OTP – DOH) din 9 noiembrie, iar a doua este returul din 12 noiembrie (QTR 219). Conform FlightAware.com, duratele zborurilor au fost 4:00 si 4:51, desi traiectoriile urmate au fost aproape identice.
Daca stai sa te gandesti ca pamantul se roteste de la vest la est, si un copil de clasa a IV-a ar putea sa iti spuna ca daca pleci de la Doha catre Bucuresti, sau de la Bucuresti la Paris, orasele din urma “vin” si ele catre tine. Deci teoretic ar trebui sa faci mai putin decat daca ai zbura invers. Insa in realitate acest lucru nu se intampla. De la est la vest faci mai mult decat ai face de la vest catre est.
Rationamentul de mai sus nu sta in picioare, din simplul motiv ca atmosfera este “atasata” la pamant, iar forta gravitationala face ca pamantul sa se invarteasca odata cu obiectele din atmosfera, printre care si avionul. Deci Parisul nu “vine” catre Bucuresti, odata aeronava ridicata de la sol. Iti dai seama cum ar fi fost sa stam suspendati in aer, in Colentina, si sa asteptam sa se roteasca pamantul ca sa ajungem la New York? Nu ma mai prindea nimeni pe acasa.
Adevaratul motiv pentru care durata zborurilor este diferita este reprezentat de existenta Jet Stream-ului, un curent (vant) de aer de mare altitudine, care se manifesta la inaltimea la care zboara avioanele. Una e sa mergi de la Bucuresti la Doha, in exemplul meu, cu vantul in spate, si alta este sa zbori contra vantului.
*Jet Stream / Sursa : media.web.britannica.com
Viteza de deplasare a avionului, pe care o vezi afisata pe monitoarele din cabina, este relativa la aerul din jurul avionului. Viteza fata de sol (ground speed) este cea care determina de fapt distanta parcursa fata de sol. Pentru ca tu poti zbura cu 850 km/h viteza relativa, iar vantul sa bata din fata cu 150 km/h. Un calcul aproximativ ar spune ca inaintezi de fapt cu doar 850-150= 700 km/h fata de pamant. Daca zbori de la vest la est, ai vantul in spate, deci inaintezi cu 850+150=1000 km/h fata de pamant.
Si acum partea comerciala a lucrurilor. Cand zboara de la vest la est (pe unde Jet Stream-ul are aceasta directie), datorita vantului din spate, motoarele nu mai trebuie “forjate”. Pilotii pot reduce considerabil viteza de deplasare, astfel incat se fac economii de combustibil. In fond, obiectivul principal nu este sa ajungi in cel mai scurt timp posibil la destinatie, ci sa ai un consum bun.
9 Comments
-
-
Madac
Depinde și de culoarele de zbor. Am zburat dus Dubai-HK în 7h și 30 min, iar la întoarcere în 9 h și 30 min, primul era drept, celălalt era pe ocolite, mai pe la sud ( Thailanda). Toate fără eacală
-
Madax
Depinde și de culoarele de zbor. Am zburat dus Dubai-HK în 7h și 30 min, iar la întoarcere în 9 h și 30 min, primul era drept, celălalt era pe ocolite, mai pe la sud ( Thailanda). Toate fără eacală
-
Serban
Dus sau întors?
Ai scris o groaza degeaba ?
Faci mai mult sau mai puțin pentru ca pe bilet ora de aterizare e afișată după fusul orar din tara respectiva ? -
Flavius
@Serban: Mihai nu se referă nicidecum la diferența de fus orar ci la durata efectivă de zbor
-
Florin
Afirmațiile lui Mihai sunt perfect adevărate. Am remarcat acest fenomen în 2008, când am efectuat un zbor tur – retur, Frankfurt pe Main – Bangkok. La dus am zburat 10 ore și la întors, 11:15, exact pe același traseu. Fenomenul m-a bulversat și m-a determinat la următorul zbor să întreb echipajul de bord, explicația primită fiind argumentația lui Mihai.
-
ela
fizica pura: distanta parcursa e aceeasi si la dus si la intors dar se exprima in 2 feluri : cand zbori ajutat de jet stream D egal viteza relativa a avion plus viteza vantului totul ori durata 1. Cand zbori contra curentului D egal viteza relativa minus vitaza vant totul ori durata2. Deci durata 1 e mai mica decat durata2. Pretul e proportional cu durata zborului
florian t
Ar mai fi o posibilitate. La dus zboara cu rezerorul plin. La întoarcere doar jumatate. Odata eram in avion doar 30 pers pe 200 locuri. La fel timpul a fost mai scurt. Cred ca conteaza fiecare kg in plus.