La ce sa fii atent cand pleci cu masina in vacanta prin Europa
Ca ma plictisesc de moarte in primii 200 de kilometri de condus cred ca v-am mai povestit. Poate ca-i de vina si starea drumurilor de la noi si miscarea browniana de pe soselele patriei. Mereu trebuie sa stai cu ochii ca lemurul sa nu iti sara ceva in fata sau sa nu dai intr-o vreo groapa pe care soarta ti-o asterne in fata.
Totusi am cateva drumuri lungi prin Europa, ce-i drept facute acum cativa ani, cu masina. Praga, dus-intors, apoi un traseu de 2500 de kilometri pe ruta Praga, Frankfurt, Strasbourg, Munchen, Tirol, Udine (Italia), Ljublijana, Viena, cu retur in Praga (masina inchiriata), vreo 2 drumuri la Viena, s.a.m.d.
Ideea acestui articol mi-a dat-o o domnisoara care ma intreba pe unde ar fi cel mai bine sa mearga cu masina de la Bucuresti la Barcelona. M-am uitat pe harta si la prima strigare (drumul recomandat de Via Michelin) era de 2.751 de kilometri! Numai dus. Dublam distanta (ca adaugam si returul), plus ce te mai misti stanga-dreapta prin locurile unde ajungi si treci lejer de 6.000 de kilometri. Merita sau nu?
Daca ai o luna de concediu, as risca sa zic ca da (desi nu as face-o niciodata). Desi 6.000 de kilometri in 30 de zile inseamna o medie de 200 de kilometri pe zi. In traducere, in fiecare zi te duci si te intorci de la Bucuresti la Pitesti.
Viamichelin.com (link), desi cei mai multi dintre voi il stiti, este un site care iti arata ce traseu poti urma intre doua puncte A si B. In cazul nostru intre Bucuresti si Barcelona. Ii spui sistemului cu ce te deplasezi, cat consuma masina ta in medie, daca vrei sa eviti drumurile cu taxa, s.a.m.d. Iar el iti spune ca ruta recomandata Bucuresti – Barcelona este prin Belgrad, Zagreb, Venetia, nordul Italiei, Coasta de Azur, Marseille, Barcelona. In total 2.619 kilometri, dintre care 2.226 de kilometri pe autostrada. Costul total al deplasarii ar fi de 384 de euro, suma din care aproape jumatate – 169 de euro – sunt numai taxe (de autostrada, de poduri, alte puncte de taxare). Doar dus!
Practic aici voiam sa ajung. Ceea ce unii ignora atunci cand aleg sa plece cu masina prin Europa sunt taxele de drum. In nordul Italiei platesti la fiecare cateva zeci de kilometri. Iar sumele nu sunt deloc mici. In alte tari platesti doar vinieta, iar contra a 7, 10, 15 euro ai acces pe drumurile rapide din tara respectiva timp de o saptamana, o luna, un an. Depinde ce optiune alegi.
Sigur, ai si posibilitatea sa eviti drumurile cu taxa (sa nu mergi pe autostrada), insa ajungi la Pastele Cailor la Barcelona, si risti sa te bage GPS-ul si pe drumuri inguste si proaste (daca va spun ce-am patimit eu in Slovenia, prin munti, unde nu stiai daca esti pe drum comunal sau forestier …).
Si simt nevoia sa fac o precizare, ca sa nu fiu injurat. Nu sunt avocat al companiilor aeriene, dar la cum stau lucrurile deocamdata, nu as pleca atat de departe cu masina. Pana la Viena sunt putin peste 1.000 de kilometri. De abia iesi din Romania si mai mergi inca vreo 400 de kilometri prin campia maghiara. Peisaje, ioc! 1.000 de kilometri la dus, inca 1.000 de intors si 2 zile din vacanta s-au dus. Si doua nopti de cazare.
Nu neg ca ramane farmecul acela al “road trip”-ului. Placerea sa pornesti la drum vara la 8-9 dimineata dintr-un oras, sa te opresti la o cafea intr-o benzinarie la soare, pe autostrada, sa nu depinzi de nimeni, sa te opresti unde vrei si cand vrei, etc. Sa nu mai tragi dupa tine bagaje prin aeroport, sa nu mai fii nevoit sa stai strict in cele 23 de kilograme de bagaj, etc.
Dar trebuie sa cantaresti bine inainte de a pleca la drum. Fii atent si la parcari, pentru ca in anumite orase platesti sume considerabile pentru orele in care nu se “invarte” roata. In plus, in multe orase tii masina imobilizata 2-3 zile, cat stai acolo, pentru ca nu o sa te plimbi cu ea prin centrul orasului Monte Carlo. Uite, daca mergi pe Valea Loirei sa vizitezi castele, masina e foarte utila. Daca in schimb mergi in Paris, mai bine uiti de ea.
Vezi ca sunt din ce in ce mai multe orase care au acel sticker (o cifra pe un fond colorat) de mediu. Nu poti intra (legal) in centrul orasului daca nu ai platit o anumita taxa de poluare. Risti sa fii amendat de autoritatile locale.
Si o alta chestiune, care poate parea asa de “da-o-ncolo” la prima vedere. Verifica-ti bine masina inainte de plecare. Ca te trezesti cu ea pe dreapta, la 9 seara, pe autostrada si nu stii incotro sa o apuci si ce sa faci. Nu ar fi rau sa te documentezi unde poti suna pentru tractare/asistenta rutiera daca dracul e atat de negru si se intampla “nefacuta”.
Ca sa rezolvam ecuatia de mai sus, eu as zbura la Barcelona, as sta cateva zile acolo, apoi as lua un avion spre Nisa, as mai face si 4-5 zile pe Coasta de Azur si de acolo inapoi la Bucuresti. Avantajul companiilor low-cost este poti cumpara segmentele de zbor “la bucata”. Sau te poti duce cu o companie de linie in Barcelona si sa revii din alt oras in Bucuresti. In limbaj de specialitate acestea se numesc open jaw flights si pot costa cat un dus-intors intr-unul dintre orasele vizitate. Intre ele poti cumpara un segment la un low-cost. Si daca tot iti trebuie masina, inchiriaz-o 2-3 zile la destinatie.
11 Comments
-
-
Eduard
Scuze Flavius…N-am inteles care e greseala. Daca te referi la FII, e scris corect…
-
-
Dani
Interesant articol, perfect de acord dar cand e vorba de concediu de vara spre o insula din Grecia etc… se complica decizia
Caz concret: sora mea si-a rezervat pentru 10 zile la o pensiune cu chichineta din Corfu, ceva cu 550 eur+ drumul masina+feribot ar iesi la vreo 850-900 eur sa zicem
Daca alegea ceva prin agentie cu avion, gasea cu 7 zile ceva la 1050-1100 eur( 2 pers+copil 7 ani)
Voi ce ati fi ales?Mihai tu cum ai fi procedat? 🙂 sa stai 10 zile in loc de 7, sa ai masina sa explorezi toata insula, dar sa suferi un pic pe drum….sau mai scump cu avion( nu foarte scump), doar 7 zile si acolo mai complicat cu vizitatul, poti inchiria masina, dar ar costa si mai mult. -
-
Andreea
Am facut asta vara Frankfurt-Lyon (o noapte) -Sudul Frantei (o saptamana)-Barcelona (cateva zile)-Grenoble (o nopate) – Frankfurt. A fost minunat, dar n-as mai face-o. Ajungi cu masina in locuri greu accesibile, mai ales in regiunile astea pitoresti (Provence sau Toscana), dar am ajuns acasa cam obositi, chiar daca o saptamana am stat la plaja fara prea multa plimbare. Cred ca cea mai buna combinatie e avion pana in punctul final si de acolo inchiriezi o masina cateva zile. Nu mai spun ca autostrazile in Franta te usuca de bani, in Spania si acolo dai bani. Acum doi ani am fost in munti in Italia, a fost un pic mai bine ca nu ne-am tot plimbat, dar 2 zile dus-intors au fost pierdute pe drum. Masina trebuie consumata cu masura. Vacanta nu trebuie sa fie un maraton de check-in-uri.
-
Andrei
Am la activ cateva roaditrip-uri mai mari, Ro-Serbia-Croatia-Slovenia-Austria-Germania-Elvetia-Italia si inapoi (5000km, 4 saptamani) , un altul tot cam pe aeiasi ruta, dar cu alte locuri vizitate (4000km, 3 saptamani), Ro-Bulgaria-Turcia si retur (4000km, 2 saptamani), Ro-Serbia-Croatia-Muntenegru si retur (4000km, 2 saptamani) si multe altele mai scurte (Grecia, Polonia, Albania, Macedonia).
Ideaa este ce fel de concediu iti doresti. Astfel de road tripuri iti ofera o mare libertate dar trebuie sa-ti faci un minim plan la inceput. Nu merita daca vrei sa vizitezi multe orase mari sau zone unde se poate ajunge f usor dintr-un oras mare cu transport public. Pentru asta e mult mai bine cu avionul.
Dar pentru a ajunge in zone mai greu accesibile, pentru libertatea de a ramane unde vrei fara a avea rezervari facute (eu am mereu cortul in astfel de drumuri, in occident e plin de campinguri), nu road-trip nu se compara alt gen de vacanta. -
Stefan Ceausu
Mai e un “mic” dezavantaj cind mergi cu low-cost: manelisti, cersetori, nespalati cu sacose de rafie care se descalta si, efectiv, iti muta nasul din loc: put. Am citeva prietene insotitoare de zbor pe Ryan si Wizz. Ce povestesc saracele… Ar trebui sa primeasca spor de rusine si spor de munca grea!
PS: nu vorbesc numai despre zborurile din/spre Romania. Ca tot se da examplu Barcelona, vezi Ibiza – Barcelona, Barcelona – Pisa. Si mai vezi ce intirzieri au, mai ales vara. Asta e alta problema cu low cost-ul. Stii cind trebuie sa fi in aeroport. Atit! -
radu
Recomand aplicația Here pentru navigație plus că poți downloada hărți offline gratuit.
Eu nu as merge cu mașina pe o distanta așa mare, este obositor și parcă nu te mai bucuri de concediu. -
Florin
In fiecare an fac cate o plimbare prin Europa,pana acuma cea mai lunga a avut 6670 km,pentru la anul exact Barcelona vreau tot cu masina,ne place foarte mult drumul in sine,depinde acuma de cea ce isi doreste fiecare
-
Adrian Pascalache
Salut,
Se poate face turul Europei pentru ca merita cu masina, Cel mai mult am condus 8000 km in 11 zile, in medie cam 750 km pe zi, dar trebuie sa fi obisnuit sa conduci mult, foarte mult. Maxim 14-15 ore pe zi de condus. Este o experienta deosebita, nu se compara cu avionul cand trebuie sa cari bagaje dupa tine, sau cu trenul, (cu trenul cel mai mult am mers 19 -20 de ore, Bucuresti _ Bratislava). Problema este ca incepe sa iti placa si vrei de la an la an sa vezi tot mai mult, 🙂
Flavius
Ai o greșeala mică in text. Văzând întregul context, sunt convins ca a fost o greșeala de tastare. Dar cred ca e important sa corectezi pentru ca esti formator de opinie. “Sa nu mai FII nevoit sa stai strict in cele 23kg de bagaj”.
In ceea ce privește ideea pe care ai abordat-o, sunt total in asentimentul tău. Cel mai bun trip cu mașina e tot un trip cu avionul ?
Multă bătaie de cap pentru nimic. Chiar daca vrei sa vezi mai multe locuri din diferite tari învecinate, iti poti instala cartierul general in zona (de preferabil un oras situat la distante egale de centrele tale de interes) si in fiecare zi poti sa mergi fie cu o mașina închiriată, fie cu trenul sau autocarul acolo unde te interesează.
E păcat sa pierzi 2-3 zile din vacanța pe drum, timp in care nu ai o satisfacție nemaipomenita..